Tilda i ord

Direktlänk till inlägg 9 april 2012

Kambodja i dollar

Av Tilda - 9 april 2012 15:36

Idag lämnar vi siem reap för att åka till en stad längre inåt landet, kompong thom. Dagarna här i Siem Reap har varit dammiga och en aning förvirrande. Vi har nu ställt om oss på det kambodjanska livet och sakta men säkert börjar vi förstå hur saker och ting fungerar här. Vår första dag bestod av att förbanna (mest av mig) den guide som grundlurade oss vid gränsen och försöka göra något åt detta lurendrejeri. Vilket innebar att vi försökte sätta oss in i valutasystemet vilket ledde till en uppbyggnad av stora pyramider med   ilska, desto mer vi förstod. Den lokala valutan här är niente, alltså står ALLA priser i dollar, omvandlar man det till riel (den lokala valutan) så är kursen så pass dålig att vi förlorar 35% på varje dollar (1$=9.3sek). Wieho! Vår härliga guide eller "hjälp" vid gränsen berättade alltså tips hur man bäst klarar sig i Kambodja. Bland annat så ska man använda sig av den lokala valutan och inte av dollar. In my as. Sen att han lurade oss på en del annat också gjorde ju inte första intrycket av Kambodja det bästa. Men nu har vi våra dollar, vi har varit vid Angkor Wat och livet känns ljust. Kambodja är dammigt, varmt, fattigt, billigt, annorlunda och vackert på sitt eget sätt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tilda - 17 september 2012 19:23

Om en vecka börjar jag jobba som lärare i en etta, ett vickariat som sträcker sig över hela terminen. I skrivande stund är jag ganska nyligen informerad om jobbet, jag vet egentligen inte så mycket om barnen, schemat eller mina kollegor. Men jag är s...

Av Tilda - 1 september 2012 22:04

Jag bär i förvirringen en knuten näve känslor jag inte minner styra Stirrar stumt in i spegelns sköra glas Väntar på svar men hör bara tystnad...

Av Tilda - 19 maj 2012 13:48

En mellanlandning i Malmö, sista bussresan och tillslut hemma i älskade Göteborg. Det första jag ser i Göteborg är Jennys leende, bra början! Nu har jag varit hemma några dagar dock blev läkarbesök det första åtagandet jag gjorde, med resultatet sj...

Av Tilda - 13 maj 2012 02:11

Det är en konstig känsla att sitta i Sverige och skriva detta inlägget. Den sista flygresan gick bra, ingenting krånglade, ingen panik i sista stund, inga problem vid incheckningen och inga onödiga säkerhetskontroller. Kändes helt enkelt stabilt, min...

Av Tilda - 9 maj 2012 08:55

Nu närmar sig slutet med läskiga steg, det virvlar av känslor inför flygresan hem. Lycka över att komma hem igen, sorg att behöva lämna det här. Sorg över att nå ett slut. Men min hemlängtan tar nästan över och tillsammans med den så känns det riktig...

Presentation

Du ser saker, och säger: Varför? Men jag drömmer saker som aldrig funnits och säger: Varför inte?

Omröstning

Har du skrattat idag?
 Ja
 Nej
 Vet inte

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggar

Smågodis


Ovido - Quiz & Flashcards