Tilda i ord

Direktlänk till inlägg 9 maj 2012

Bangkok- liv och rörelse

Av Tilda - 9 maj 2012 08:55

Nu närmar sig slutet med läskiga steg, det virvlar av känslor inför flygresan hem. Lycka över att komma hem igen, sorg att behöva lämna det här. Sorg över att nå ett slut. Men min hemlängtan tar nästan över och tillsammans med den så känns det riktigt bra att få åka hem igen.  


Vi kom från Kambodja till Thailand för ungefär två veckor sedan, en tillbaka-resa som var halvrolig. Men tillslut kom vi fram till Pattaya som inte riktigt vad var vi väntade oss. Efter att ha stått ut med prostitution, äckliga gubbar, en skräpig strand, brunt skräpvatten, dyr mat och olja på fötter och badkläder, flydde vi därifrån så fort som möjligt. Vilket utgjordes av ännu en skitresa som grundades i dålig planering. Av någon anledning står inte Pattaya inte med i Lonely Planet- boken (antagligen för att det är så vedervärdigt) och utan Lonely Planet blir vi näst intill handikappade. Vi visste ingenting om något och åkte runt i halva Pattaya utan att hitta något trevligt så tillslut lämnade orten och åkt till Ko Samed.    Ett av de bästa besluten vi tagit, från botten till toppen. Ko Samed var en dröm, kritvita stränder, turkost vatten, lite turister och god mat. Här stannade vi våra sista dagar innan vi slutligen nådde min sista anhalt, Bangkok. I söndags anlände vi till denna kommersiella stad, fylld med turister, galna försäljare och ett utbud som heter duga. I den aspekten skulle man nästan kunna likna Bangkok med Tokyo, bara det att i Tokyo blir du inte erbjuden ”pingpong-shower” (som namnet till trots inte har ett enda dugg med pingis att göra), du blir inte anfallen av försäljare och servicen är inte ens jämförbar. Men det är MYCKET billigare här. Vårt mål med dessa sista fyra dagar är alltså shopping, fylla väskorna till bredden och hoppas på att man kommer hem med allt. Det är svårt att hålla sig till shoppinglistan då allting lockar och även om man kanske inte är i behov av det just nu så behöver man ju det sen? Eller?


Shoppingklorna har verkligen tagit fast oss, så vi försöker hålla i pengarna som börjar sina riktigt illa nu, men vi bockar av listan och springer hit och dit i jakten efter produkter som uppfyller vår listas krav. Några övertramp, mycket glädje och stora påsar… Bangkok tycker om oss och vi tycker om Bangkok.


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tilda - 17 september 2012 19:23

Om en vecka börjar jag jobba som lärare i en etta, ett vickariat som sträcker sig över hela terminen. I skrivande stund är jag ganska nyligen informerad om jobbet, jag vet egentligen inte så mycket om barnen, schemat eller mina kollegor. Men jag är s...

Av Tilda - 1 september 2012 22:04

Jag bär i förvirringen en knuten näve känslor jag inte minner styra Stirrar stumt in i spegelns sköra glas Väntar på svar men hör bara tystnad...

Av Tilda - 19 maj 2012 13:48

En mellanlandning i Malmö, sista bussresan och tillslut hemma i älskade Göteborg. Det första jag ser i Göteborg är Jennys leende, bra början! Nu har jag varit hemma några dagar dock blev läkarbesök det första åtagandet jag gjorde, med resultatet sj...

Av Tilda - 13 maj 2012 02:11

Det är en konstig känsla att sitta i Sverige och skriva detta inlägget. Den sista flygresan gick bra, ingenting krånglade, ingen panik i sista stund, inga problem vid incheckningen och inga onödiga säkerhetskontroller. Kändes helt enkelt stabilt, min...

Av Tilda - 23 april 2012 13:25

En hejvild blandning av bilder. Enjoy.   Syster och jag har vår alla hjärtansdag picknick samt hej då-picknick. Vår sista dag tillsammans! Känns som en evighet sedan nu. Här är vi vid floden i Brisbane, Australien.               ...

Presentation

Du ser saker, och säger: Varför? Men jag drömmer saker som aldrig funnits och säger: Varför inte?

Omröstning

Har du skrattat idag?
 Ja
 Nej
 Vet inte

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggar

Smågodis


Ovido - Quiz & Flashcards